torsdag 25 juni 2009

Rapport från Iris

Idag har jag och mormor varit tillsammans nästan hela dagen. Ja, mamma också.
När mormor kom så var jag trött och gnällig. Ja, jag är jätteförkyld. Mamma försökte mata mig men jag var inte på äthumör. Mormor smög iväg till ett annat rum för att inte störa. Hon läste i mammas nya hästtidning medan mamma lirkade med mig sådär som bara hon kan och rätt som det var hade jag ätit upp. Sen blev jag på jättebra humör och mormor och jag gosade och busade om vartannat.
Så var det dags att åka till farmors och farfars sommarstuga och plocka nåt som heter fläderblommor. Mamma och mormor skulle göra saft av dem - har ni hört nåt så tokigt? Saft av blommor?!
Jaja, jag somnade i bilen och sov hela tiden medan de plockade blommor. När jag vaknade satt de och pratade och mormor drack kaffe - tänk, det gör hon för jämnan.
Tillbaka i stan fixades det med blommor, socker och citroner och jag vet inte allt som hamnade i grytan. Förresten så var jag upptagen med att undersöka mormors sandaler och handväska och jaga farmors hund som vi passar. Ni anar inte hur fort jag kan åla...
När jag ätit mellanmål blev jag trött igen. Men innan mamma la mig så pussade mormor mig och tackade för en fin dag.

3 kommentarer:

Lena sa...

Tur för mormor att Iris finns. Flädersaft är bara så gott.

Hedgren sa...

panter: Japp, det är tur det! Och saften - ja, den ser jag fram emot!!!

Tankevågor sa...

Det är lycka att ha en liten Iris....eller som här en liten Ronja.
Skönt att vi har våra små!

Flädersaft som ÄR så gott! Det är minsann inte dumt det!
Undrar just om man kan köpa ett fläderträd och ha det på ön? Funderar på hur stora de måste vara innan de börjar ge bär. Vet du?