onsdag 15 juli 2009

Andra dagen

När jag gnuggat sömnen ur ögonen och gjort mig i ordning går jag ner i köket och fixar till min frukost. En ny insikt - vattnet gör att kaffet smakar annorlunda än hemma. Svagare.

I matsalen sitter en liten familj. Jag hör fragment av konversationen, men villar bort mig i tankarna - tittar ut genom fönstret. Plötsligt ser jag ett rådjur i diket på andra sidan vägen. Det ser sig vilset omkring. Bilarna susar förbi - AKTA DIG! Samtidigt hör jag värdinnan från köket prata med en annan gäst om fästingplågan. Samband? Ja, skulle tro det...

När jag ätit klart tar jag kaffemuggen med och går ut och sätter mig på trätrappan. Morgonen är lite mulen, men ljum. Flaggan hänger helt slak på stången, inte en vindpust.

Någon timme senare sitter jag åter i bilen på väg söderut. Klockan är inte så mycket. I Haverdal svänger jag ner mot havet.





På väg mot hvet i Haverdal möter jag den här kompisen

Jag parkerar och tar en promenad längs stranden. Tar av sandalerna och känner på vattnet. Jodå, det skulle nog vara möjligt, men baddräkten ligger i bilen en bra bit bort. Badkrukan segrar igen.





Badkrukans vänsterfot

En ung man kommer gående med en barnvagn. Jag hör hur han går och nynnar för barnet i vagnen. När vi möts hälsar vi - så där som två människor gör när de möts på en enslig plats.

Jag kör vidare söderut. Längs vägen finns en del sevärdheter att se, men det är för tidigt. Allt är stängt. Klockan är bara tio och då ska turister sova. Tydligen.


I Halmstad letar jag upp stadsbiblioteket. Efter att ha hört det beskrivas i lyriska ordalag så måste jag ju se det. Och jag blir INTE besviken. Vilken fantastisk byggnad. Och vilket underbart bibliotek! Så otroligt välskött och välorganiserat. Jag går runt och insuper allt - och NJUTER. Letar upp min favoritbok... Jo, den finns här. Bibliotekscaféet har en uteservering. Jag lämnar biblioteket via trappan som leder ner från den.


Jag missar E6:an när jag ska köra ut ur Halmstad och hamnar i stället på väg 117 mot Laholm. So what? Det är ju rätt riktning.





Fiskafänge i Lagan


Laholmska stockrosor




Och vilken tur! Laholm visar sig vara en mysig liten stad och jag hittar butiken Pippilotta som säljer ut barnkläder för halva priset. Jag shoppar loss rejält som tack för att dotter och måg passat hus och hund under mitt äventyr.




Från Laholm blir det non-stop hemåt.




Det blev två dagar. Två härliga dagar då jag rest tillsammans med en människa jag trivs med - mig själv.

3 kommentarer:

Elisabet. sa...

Härligt!! Nu har jag läst och sett.

Och ja, biblioteket i Halmstad är en pärla!

Linda sa...

Åhh, vilka härliga dagar du verkar ha haft! Och jag tycker som Elisabet, att du är härlig som gjorde det här!
Och vet du, jag tror att Bettankax och jag mötte samma får som du när vi var där :)
Kram på dig!

Tankevågor sa...

Du beskriver det så fint...känns som jag var med där på din härliga resa. :-)