tisdag 14 juli 2009

Två dagar...

Jag åker iväg efter att ha klarat av alla morgonbestyr - allt det där man måste.

Det blir E6:an rakt norrut tills magen säger ifrån att nu är det lunch. McDonalds i Mellbystrand får stå för förtäringen.

Sedan raskt vidare. Jag har siktet inställt. I Falkenberg tar jag av österut.






Det har tagit 53 år för mig att ta mig hit och väl här får jag vara med om en nära-döden upplevelse, varken mer eller mindre. Blir det något da capo? Över min döda kropp! Jag lovar vid allt som är dyrt och heligt att hit ska jag ALDRIG fler gånger. En gång är, i regel, ingen gång, men i det här fallet är det en gång för mycket!!!


Jag tar vägen mot Varberg när jag kör tillbaka och det visar sig vara ett gott val. Vägen slingrar sig vackert fram genom landskapet (tyvärr ligger kameran nerpackad just då...). I Varberg tar jag av söderut och hamnar omsider i Falkenberg, en vänlig stad. Jag provianterar och sedan tar jag sikte på slutdestinationen - vandrarhemmet i Steninge.

Steninge vandrarhem ligger vackert ända nere vid havet och är ett under av hemtrevnad och fräschhet. Ett alldeles eget rum får jag och jag gör mig hemmastadd , bäddar... Sätter mig ute på trappan och käkar lite snacks. Kopplar av.



Utanför vandrarhemmet växer en vacker björk

Visst är det något magiskt över en vissen midsommarstång...


Tro sjutton det är fullt - folk har väl hört att jag skulle komma!
*
Så en promenad ner mot havet för att känna på vattentemperaturen - för kallt! Men bara för mig. "Badfolket" plaskar och stojar. Alla åldrar svalkar sig i vattnet. Det är väl jag som är en badkruka...


På vandrarhemmet dukar jag upp min lilla kvällsvard - skinka och potatissallad. På systemet i Falkenberg har jag köpt en liten flaksa rött och jag häller upp ett glas. Jag sitter i matsalen och tittar ut genom fönstret och konstaterar att det här är inte så dumt.

När jag diskat av fyller jag på glaset och går och sätter mig på verandan med min bok. Ett kexchoklad har jag också, jodå. Efter nån timme, eller så, är boken slut och det börjar dra i ögonen.

Dags att göra natt.
Första dagen av mitt lilla semesteräventyr är till ända.

4 kommentarer:

Lena sa...

Nu är vi två. Jag tvärvägrar att åka till Ullared.
Ett litet tips. Kör mot Halmstad kustvägen ca två km , sväng av vid kvarnen ner mot havet. Då kommer du till paradiset.

Elisabet. sa...

Hedgren: ååååå, jag tycker att du är så härlig som gör sånt här!

Hedgren sa...

lena: Tyvärr är jag redan hemma. Sparar tipset till nästa gång!

Hedgren sa...

elisabet: =0)