söndag 15 mars 2009

På begäran...

Vitlökssoppa (fritt efter recept från ICA-kuriren)

Ingredienser 4 port

1 stor vitlök (ca 20 klyftor) (jag tog tre ”solo”)
2 msk olja
1 l kycklingbuljong (vatten + 2 tärningar) (i receptet står grönsaksbuljong)
1 msk idelamjöl (jag hade inget sådant så jag gjorde vanlig redning)
3 äggulor
1 dl grädde (eller mer... ja, tack!)

Så här gör du: Skala och grovhacka vitlöken. Fräs ett par min i oljan i en gryta, stor nog för soppkok, utan att den tar färg. Häll över buljongen och låt sjuda under lock ca 15 min. Mixa sönder vitlöken med mixerstav eller i en mixer. Låt koka upp och red med mjölet. Blanda gulor och grädde i en skål och häll den heta soppan över under vispning. Servera genast.

1 kommentar:

Anonym sa...

Tackar! Så är måndagens lunch spikad :)
Anna-Karin iH