lördag 6 december 2008

Får jag bjuda på något gott?

Jag kallar kakan för Hedgrens adventskaka eftersom den är en blandning av olika recept och lite egen fantasi. Välkomna hit på en fika eller om det inte bär sig så kan ni kanske baka själv! Hoppas det ska smaka!






Hedgrens adventskaka

Kaka:
2 ägg
3 dl socker
3 dl vetemjöl
3 tsk kanel
2 tsk bakpulver
1,5 dl mjölk
75 g smält smör

Sätt ugnen på 175 grader. Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Smält smöret och blanda de torra ingredienserna. Tillsätt mjölken i det smälta smöret och rör sedan ned mjölblandningen och smöret i smeten. Häll smeten i en smörad och bröad rund form med löstagbar kant. Grädda kakan i mitten av ugnen i ca 30 min.

Glasyr:
1 liten paket Philadelphia ost
50 g margarin
2 dl florsocker
0,5 g saffran

Rör ihop och bred över kakan när den har svalnat.

5 kommentarer:

Tankevågor sa...

Fniss, fniss....SKA glasyren vara GRÖN? Hur i hela friden blev den det av de där ingredienserna?

Kakan låter ju jättegod och den ser ju god ut också men det ser ut som spenat ovanpå. Mysko. Det måste vara fel på min dator eller? ;-)

Hedgren sa...

Nja, kanske lite åt det gröna hållet på fotot... Men spenat - nääää! Härligt guldgul i verkligheten! Hihi!

Bloggblad sa...

Himla läcker färg... men jag säger som londongirl, hur kan den bli grön?

Aha - jag ser svaret... kameran luras!

Villa Nian sa...

Trodde det var någon limetopping på den :-)! Men den låter mumsig!

Lena sa...

Den ska jag prova! Nästa helg kanske. Jag älskar verkligen saffran, så den här tiden på året är bra tid sett ur smaklöksperspektiv.